Zentoo

Eieren zoeken

Vrolijk Paasarrangement met o.a. Zentoo chrysanten Country, Copa, Baltica en Sorbet Vanilla.

Foto & design: Nelleke Bontje, Flower Factor

Nieuw bij Zentoo: RHS Yellow Mix

Vanaf deze week veilt Zentoo van maandag t/m vrijdag 10 dozen RHS Yellow Mix per dag op veiling Royal FloraHolland in Naaldwijk. In totaal zitten er 10 soorten chrysanten in de RHS Yellow Mix: '10 Shades of Yellow'. Elke chrysant in de RHS Yellow Mix heeft een RHS-code. Een RHS-code beschrijft de kleur van bloemen en planten. De Royal Horticultural Society (RHS) is een onafhankelijke organisatie die de RHS kleurenwaaier uitgeeft.
 
Met de RHS Yellow Mix laten wij u zien hoe breed het Zentoo assortiment is. Met één doos beschikt u over een grote diversiteit aan gele chrysanten. Met de RHS Yellow Mix koopt u niet alleen de 'gevuld' en 'enkele' chrysanten, maar ook de specialties. Voor extra informatie wordt er een poster, catalogus en een beschrijving meegeleverd.

Voor meer informatie over de RHS Yellow Mix kunt u contact opnemen met Edwin Akerboom: e.akerboom@zentoo.nl.

De RHS kleurenkaart is de standaard referentie voor het beschrijven van de kleur van bloemen en planten. Deze staalkaart is uitgegeven door de Royal Horticultural Society (RHS) en werd speciaal ontwikkeld om kleuren die in de natuur voorkomen te kunnen benoemen. Elke kleur wordt aangeduid met een code: de RHS-kleurcode. De RHS-code is een zeer gedetailleerde manier om de kleur te benoemen: er zijn 896 verschillende kleuren, verdeeld over 224 kaarten en gerangschikt in 4 waaiers.                       

Bartoli herfst design

Foto & design: Flower Factor

Design met Limoncello

Zomers design gemaakt met Limoncello.

Foto & design: Flower Factor

www.flowerfactor.nl

Santini Country 10 jaar

Hij wordt internationaal geroemd om z’n open structuur en transparantie, is lang houdbaar, goed transporteerbaar, ongevoelig voor ziekten en plagen en intens qua groenschakeringen. Okay, ‘de best gewaardeerde pompon in de markt’ is niet de snelste in z’n soort, maar presteert wel weer bovengemiddeld in gewicht. Sinds Dümmen Orange in 2009 santini Country in de markt zette, heeft Country een enorme vlucht genomen.

‘Iedere kweker weet dat Country niet de makkelijkste is’ 

Zentoo kweker Richard Duijvesteijn heeft zijn Poeldijkse kassen voor een belangrijk deel gevuld met santini Country. Na een “ingewikkelde start” loopt het nu gesmeerd. Daar doen de enthousiaste campagnes via social media nog een schepje bovenop. “Als je niet zichtbaar bent, kom je nergens.”

Richard Duijvesteijn komt in Zentoo-shirt aangelopen. “Alles voor de zichtbaarheid”, zegt hij met een knipoog. Duijvesteijn kweekt al jaren onder de vlag van het kwaliteitslabel Zentoo: “Ik geloof sterk in onze verregaande samenwerking. Samen kom je verder. We werken voor de lange termijn. Ik weet het, het zijn clichés maar die zijn waar. Het ene jaar kun je een topjaar hebben, terwijl je chrysanten een ander jaar praktisch niks opleveren. We delen de opbrengsten binnen Zentoo, dat vind ik een groot voordeel van onze chysantencoöperatie. Daardoor hebben we het allemaal structureel beter dan gemiddeld en doen we - heel belangrijk! - géén concessies aan de kwaliteit. Dat geldt natuurlijk voor al onze variëteiten, maar binnen onze kwekerij in het bijzonder voor Country.” Ruim 30% van de kasoppervlakte van Duijvestein is gereserveerd voor deze - Duijvesteijn maakt een aanhalingstekensgebaar in de lucht - “unieke, oersterke boeketopvuller”.

Zentoo kweekt Country al sinds 2009. Wanneer zijn jullie in deze kas begonnen?

“Zentoo zag al snel de potentie van Country bij Dümmen Orange, toen nog Fides. Dat was al tijdens de introductie in 2009. De afdeling assortiment van Zentoo kijkt waar het meest efficiënt geteeld kan worden. In 2016 vroegen ze ons. We hadden ruimte en wilden deze uitdaging graag aangaan. Want Country is niet de makkelijkste om te telen. Dat weet elke kweker.” 

Gaat het wel goed?

“De start was best ingewikkeld, eerlijk is eerlijk. We begonnen in een vrij vegetatieve tuin en daar houdt Country niet zo van. De ventilator werd onze grootste vriend en natuurlijk onze eigen teeltspecialisten met wie we samen vinger aan de pols hielden. Want je moet enorm gefocust blijven met Country. Je kunt niet blind drie dagen water geven, want voor je het weet heb je weken later doorwas. Gelukkig hebben we de teelt nu onder de knie, Zentoo-waardig zoals we dat noemen. We zijn allemaal heel scherp op kwaliteit. Zentoo heeft een goede naam en dat willen we zo houden.”

Zentoo-Country is 24/7 beschikbaar, toch?

“Zeker. We merken dat exporteurs steeds meer belang hechten aan zekerheid. Ze willen niet afhankelijk zijn van dat ene moment voor de klok, maar 24/7 toegang hebben tot onze Zentoo webshop. Gemak weegt zwaarder dan dat ‘ene centje’, ervaren wij. Al blijft de klok relevant, al was het maar als referentie voor je prijs.”

‘#Zentoo’ is ook flink zichtbaar. Waarom zijn jullie zo actief op social media?

“Goede marketing is essentieel. Je kunt een goed product hebben, wat an sich natuurlijk je beste marketing is, maar als je niet zichtbaar bent, kom je nergens. Met ras-specifieke social media-campagnes laat de marketingafdeling bijvoorbeeld zien hoe je Country keer op keer anders kunt verwerken in een boeket. Marketing is een vak. We zijn allemaal specialisten op ons eigen gebied.”

Tekst en fotografie: Laura Thuis - Met Kop en Staart - in opdracht van Dümmen Orange

Nieuw lid: Michel Grootscholten

Vanaf 1 januari 2019 sluit Kwekerij Michel Grootscholten zich aan bij Zentoo. Sinds begin 2017 is Michel Grootscholten al Zentoo leverancier voor het ras Baltica om te kunnen voldoen aan de dagelijks groeiende vraag in de Zentoo webshop. Met deze stap gaat Michel Grootscholten van Zentoo leverancier naar volledig Zentoo lid.

Door het lidmaatschap van Michel Grootscholten groeit Zentoo van 60 naar ruim 70 hectare. Een mooie stap in de Zentoo ambitie om verder te groeien naar een one-stop-shop van 100 hectare. Met Michel Grootscholten wordt er weer een passievolle kweker aan de coöperatie toegevoegd.

Michel Grootscholten: “De professionele marktbenadering van Zentoo spreekt mij erg aan en met het lidmaatschap van Zentoo wil ik mijn bijdrage leveren aan het verder bouwen aan een duurzame coöperatie!”.

Dinsdag 23 oktober jl. heeft bij Michel de eerste volledige Zentoo-planting plaatsgevonden. Na de teeltexcursie is in aanwezigheid van de leden het glas geheven op deze mijlpaal voor Zentoo en Michel Grootscholten.

Voor de salesactiviteiten 2019 kunnen klanten vanaf heden terecht bij het salesteam van Zentoo (Con Kester: c.kester@zentoo.nl).

Nelleke Bontje's Sorbet Vanilla

Combine Sorbet Vanilla with some original materials for a contemporary look and feel!

Foto & design: Nelleke Bontje, Flower Factor

The colourful Sorbet Series!

Colourful floral Spring design with Zentoo newcomers Sorbet Banana, Sorbet Berry and Sorbet Vanilla.

Photo: Deliflor Chrysanten