Zentoo

Country (santini)

Frisse voorjaarscombo

Boeket met combinatie van Country, Avalanche rozen en Vanda's.

Foto: LM Flower Fashion

Eieren zoeken

Vrolijk Paasarrangement met o.a. Zentoo chrysanten Country, Copa, Baltica en Sorbet Vanilla.

Foto & design: Nelleke Bontje, Flower Factor

Styling voor Marpessa Hennink

Flower fashionable styling met Vyking Dark, Korona en Country voor de 50ste verjaardag van het schitterende model Marpessa Hennink.

Foto & design: LM Flower Fashion

Colourful Floralism design

Floralism by Florismart at Fleuramour 2018. Design with Zentoo chrysanthemums Korona, Doria, Country, Anastasia Dark Green and Bartoli.

Arrangement by Stefan Van Berlo Floral designer

Styling met Country

Chrysant Country gestyled voor de L'Officiel Nederland Garden Party in de tuin van Hotel Pulitzer Amsterdam.

Foto & design: LM Flower Fashion

Santini Country 10 jaar

Hij wordt internationaal geroemd om z’n open structuur en transparantie, is lang houdbaar, goed transporteerbaar, ongevoelig voor ziekten en plagen en intens qua groenschakeringen. Okay, ‘de best gewaardeerde pompon in de markt’ is niet de snelste in z’n soort, maar presteert wel weer bovengemiddeld in gewicht. Sinds Dümmen Orange in 2009 santini Country in de markt zette, heeft Country een enorme vlucht genomen.

‘Iedere kweker weet dat Country niet de makkelijkste is’ 

Zentoo kweker Richard Duijvesteijn heeft zijn Poeldijkse kassen voor een belangrijk deel gevuld met santini Country. Na een “ingewikkelde start” loopt het nu gesmeerd. Daar doen de enthousiaste campagnes via social media nog een schepje bovenop. “Als je niet zichtbaar bent, kom je nergens.”

Richard Duijvesteijn komt in Zentoo-shirt aangelopen. “Alles voor de zichtbaarheid”, zegt hij met een knipoog. Duijvesteijn kweekt al jaren onder de vlag van het kwaliteitslabel Zentoo: “Ik geloof sterk in onze verregaande samenwerking. Samen kom je verder. We werken voor de lange termijn. Ik weet het, het zijn clichés maar die zijn waar. Het ene jaar kun je een topjaar hebben, terwijl je chrysanten een ander jaar praktisch niks opleveren. We delen de opbrengsten binnen Zentoo, dat vind ik een groot voordeel van onze chysantencoöperatie. Daardoor hebben we het allemaal structureel beter dan gemiddeld en doen we - heel belangrijk! - géén concessies aan de kwaliteit. Dat geldt natuurlijk voor al onze variëteiten, maar binnen onze kwekerij in het bijzonder voor Country.” Ruim 30% van de kasoppervlakte van Duijvestein is gereserveerd voor deze - Duijvesteijn maakt een aanhalingstekensgebaar in de lucht - “unieke, oersterke boeketopvuller”.

Zentoo kweekt Country al sinds 2009. Wanneer zijn jullie in deze kas begonnen?

“Zentoo zag al snel de potentie van Country bij Dümmen Orange, toen nog Fides. Dat was al tijdens de introductie in 2009. De afdeling assortiment van Zentoo kijkt waar het meest efficiënt geteeld kan worden. In 2016 vroegen ze ons. We hadden ruimte en wilden deze uitdaging graag aangaan. Want Country is niet de makkelijkste om te telen. Dat weet elke kweker.” 

Gaat het wel goed?

“De start was best ingewikkeld, eerlijk is eerlijk. We begonnen in een vrij vegetatieve tuin en daar houdt Country niet zo van. De ventilator werd onze grootste vriend en natuurlijk onze eigen teeltspecialisten met wie we samen vinger aan de pols hielden. Want je moet enorm gefocust blijven met Country. Je kunt niet blind drie dagen water geven, want voor je het weet heb je weken later doorwas. Gelukkig hebben we de teelt nu onder de knie, Zentoo-waardig zoals we dat noemen. We zijn allemaal heel scherp op kwaliteit. Zentoo heeft een goede naam en dat willen we zo houden.”

Zentoo-Country is 24/7 beschikbaar, toch?

“Zeker. We merken dat exporteurs steeds meer belang hechten aan zekerheid. Ze willen niet afhankelijk zijn van dat ene moment voor de klok, maar 24/7 toegang hebben tot onze Zentoo webshop. Gemak weegt zwaarder dan dat ‘ene centje’, ervaren wij. Al blijft de klok relevant, al was het maar als referentie voor je prijs.”

‘#Zentoo’ is ook flink zichtbaar. Waarom zijn jullie zo actief op social media?

“Goede marketing is essentieel. Je kunt een goed product hebben, wat an sich natuurlijk je beste marketing is, maar als je niet zichtbaar bent, kom je nergens. Met ras-specifieke social media-campagnes laat de marketingafdeling bijvoorbeeld zien hoe je Country keer op keer anders kunt verwerken in een boeket. Marketing is een vak. We zijn allemaal specialisten op ons eigen gebied.”

Tekst en fotografie: Laura Thuis - Met Kop en Staart - in opdracht van Dümmen Orange