Zentoo

nlenfrdeplrues

Specialist zoekt specialist

De feestdagen maand zit er weer op en na de vrouwendag, Engelse moederdag en Pasen mag er wel geconcludeerd worden dat bloemen niet mogen ontbreken tijdens deze momenten. Met name de grote retailers spelen massaal in op deze ´geluksmomenten´ om de consument te verleiden om in de juiste sfeer te komen. Het lijkt ook dit jaar weer goed gelukt te zijn want de verkopen zijn goed geweest hoor ik vanuit alle kanten. Het geeft aan hoe beïnvloedbaar de consument is, want waarom kopen we massaal chocola in de weken voor Pasen terwijl we eind december onszelf al even massaal voorgenomen hebben om minder te gaan snoepen.

Juist dat inspelen op het gevoel van de consument daar liggen nog veel kansen voor de bloemenbusiness. Het ´impulsproduct´ bij uitstek dat vooral verkocht wordt als de consument er zin in heeft. De juiste verpakking, strak gepresenteerd en goed verzorgd en uiteraard ook versheid zijn doorslaggevende factoren als het gaat om de consument te verleiden een bloemetje mee te nemen. Dat ook de prijs meespeelt in het gevoel moge ook duidelijk zijn maar die is pas relevant als de verleiding al in gang is gezet. Het vraagt een gedegen aanpak om dat 365 dagen in het jaar voor elkaar te krijgen in het winkelschap, want dat het topsport is dat is wel duidelijk.

Wat ook topsport is, is het telen van kwaliteitsbloemen. Ook 365 dagen per jaar een topprestatie leveren om elke dag weer te voldoen aan de strenge eisen en wensen van de klant. Er gaat geen dag voorbij of er moeten tientallen teeltbeslissingen genomen worden die van invloed zijn op het eindproduct. Wel of niet watergeven in het net geplantte vak, een graadje warmer of kouder bij de bloei, als het zonnetje doorkomt op tijd het scherm dicht om verbranding van het gewas te voorkomen. Iedere dag weer diezelfde uitdaging die mij als kweker zo aanspreekt om een teelt tot een goed einde te brengen.

Het lijken twee op zichzelf staande werelden, de kweker die zijn volledige focus op de teelt heeft en de retailer die er alles aan doet om de consument te verleiden met mooie producten. Beide specialist op hun eigen vakgebied waar ze alles van weten en niemand ze iets wijs kan maken. Toch is de werkelijkheid anders want kwekers en retailers gaan steeds vaker met elkaar in gesprek om na te denken over de invulling van het bloemenschap. De kweker met het product en de productkennis aan de ene kant, en de retailer met kennis van de consument (mits serieuze retailer) aan de andere kant.

Het lijkt simpel, de kennis samenvoegen en een topdeal is beklonken, echter is zijn nog veel meer specialisten nodig om een keten zonder ´zwakke schakels´ te vormen. De veredelaar die voor de juiste rassen zorgt en begrijpt waar de kweker een mooi product van kan maken dat de consument ook nog eens mooi vind. Een logistiek specialist die regelt dat alle bloemen op tijd in de juiste winkel staan. Een verpakkingsspecialist zodat de juiste verpakking het product beschermd maar ook nog eens voldoet aan de wens van de (milieubewuste) klant. En ga zo maar door.

Kortom, werk aan de winkel. Letterlijk en figuurlijk in dit geval. Als we willen dat er in de toekomst in Nederland bloemen geteeld en vermarkt blijven worden, dan zullen we specialisten aan elkaar moeten koppelen en een sterke keten ontwikkelen van producent tot consument. Een samenwerking vormen waarin iedere partij iets mag verdienen en uiteindelijk de consument verleid wordt en plezier heeft van een mooi product. Niets meer en niets minder.