Zentoo

nlenfrdeplrues

Mediahype rondom bloemen

De sinterklaasperiode is een tijd dat dagen snel korter worden, als dan het zonnetje zich ook nog eens weinig laat zien dan zijn we al snel geneigd het een trieste bedoening te vinden. In de kas zijn de assimilatielampen dan ook hard nodig om het gewas aan de praat te houden. Schermdoeken houden we langer dicht om wat gas te besparen en om 16.00 uur begint de chrysant alweer aan de nacht en is het pikdonker in de kas. Personeel kan ook wat eerder naar huis en de dag is weer om voor je het weet, het komt goed uit dat de productie ook wat terugloopt want het is traditiegetrouw geen periode waarin veel bloemen verkocht worden.

De week van Sinterklaas stond ook in het teken van mediagekte rondom onze chrysanten. In de nieuwste videoclip van Kylie Minogue zijn onze chrysanten namelijk gebruikt en het AD had er lucht van gekregen. Ik werd telefonisch geïnterviewd in hartje Amsterdam tijdens een retailtour met collega-kwekers en Floraholland . Tijdens het interview kon ik het niet laten om een paar leuke quotes te geven en het resulteerde in een leuk artikel dat de volgende ochtend blijkbaar landelijk in het AD komt. Een mooie foto verzorg ik erbij waarop wereldster en stijlicoon Kylie tussen onze bloemen ligt in een weinig verhullende outfit en wereldnieuws is geboren.

De volgende morgen krijg ik al een eerste belletje van lokaal radiozender Omroep West voordat ik de krant vanaf de deurmat had gehaald. Een interview over de bloemen van Kylie is de vraag. Aangezien ik het eerste half uur van de dag nooit zoveel stem heb, vraag ik vriendelijk of ze een half uurtje later terug willen bellen. Ik zit dan gelijk live in de uitzending en mag mijn verhaal doen, heel bijzonder om de dag zo te beginnen. Op dat moment kan ik nog niet bedenken dat ik eind van de middag live op radio 2, Q-music en op 3FM in de Coen&Sander show te horen ben. Allemaal zijn ze benieuwd hoe Kylie bij Zentoo terecht is gekomen en wat ik ervan vind. Vooraf probeer ik wel een beetje te bedenken wat ik wil vertellen maar elk interview loopt toch anders.

Dat er tussen 17.00 uur en 18.00 uur veel mensen in de auto naar de radio luisteren dat wordt mij wel duidelijk. Een ware berichtenstroom komt op gang met leuke reacties op de interviews. Alle interviews zijn op internet ook terug te luisteren dus mensen die het gemist hebben reageren wat later. Een leuke manier om Zentoo en de hele bloemenbranche op de kaart te zetten, dat de Nederlandse bloemenkwekers een ijzersterk exportproduct in handen hebben kan niet genoeg duidelijk gemaakt worden en wat is er nou mooier dan een wereldster als Kylie Minogue als ambassadrice.

Beluister hier de fragmenten:

3fm: Klik hier

Q-music: Klik hier

Radio 2: Klik hier

Omroep West: Klik hier